Φυσικό Αέριο
Τι είναι το φυσικό αέριο;
Το φυσικό αέριο αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και έλκεται από πηγάδια αερίου. Επίσης, περιέχει υδρογονάνθρακες όπως αιθάνιο και προπάνιο, καθώς και άλλα αέρια όπως άζωτο, ήλιο, διοξείδιο του άνθρακα, ενώσεις του θείου και υδρατμούς.
Το φυσικό αέριο μπορεί να αναμιγνύεται με βιομεθάνιο ή συνθετικό αέριο από ανανεώσιμες πηγές και έτσι μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές CO2 έως και 95%. Το βιομεθάνιο και το συνθετικό αέριο είναι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με πολύ χαμηλά ίχνη άνθρακα. Όταν εφαρμόζονται ως καύσιμα, επιτρέπουν στα οχήματα φυσικού αερίου να λειτουργούν σαν ουδέτερα σε άνθρακα.
Το φυσικό αέριο στις μεταφορές
Το φυσικό αέριο είναι θεμελιώδης παράγοντας για ένα μέλλον με χαμηλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα: καθαρή καύση, χαμηλή εκπομπή CO2 (ακόμη και ουδέτερο σε άνθρακα όταν χρησιμοποιείται ανανεώσιμο αέριο), η ωριμότητα της τεχνολογίας, η διαθεσιμότητα και το ανταγωνιστικό κόστος του καυσίμου είναι οι βασικοί παράγοντες, που ενισχύουν το ρόλο του φυσικού αερίου.
Μέσω του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), μπορεί να υποστηριχθεί ένα πλήρες φάσμα εφαρμογών, από μικρά αυτοκίνητα μέχρι φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, καθώς και στον ναυτιλιακό τομέα.
Οφέλη του φυσικού αερίου στις μεταφορές
Το φυσικό αέριο ως καύσιμο μεταφοράς προσφέρει σημαντικά οφέλη στους καταναλωτές, το περιβάλλον και την οικονομία. Παρέχει έναν γρήγορο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο για την επίτευξη των βασικών στόχων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της απεξάρτησης από τον άνθρακα των μεταφορών και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις.
Το φυσικό αέριο είναι μια άμεσα διαθέσιμη εναλλακτική λύση για το πετρέλαιο, με χαμηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από οποιοδήποτε άλλο καύσιμο υδρογονανθράκων και δεν εκπέμπει σχεδόν κανέναν από τους ρύπους (σωματίδια και οξείδια του αζώτου ή NOx) που μολύνουν όλο και περισσότερο τον αέρα σε περιοχές με έντονη κίνηση. Τα οχήματα που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο είναι πιο αθόρυβα σε σύγκριση με το Diesel και προσφέρουν χαμηλότερο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στα οχήματα φυσικού αερίου είναι ώριμη και ασφαλής.
Το αέριο σαν καύσιμο κίνησης διατίθεται ως συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά. Το LNG επιλέγεται επίσης για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, λόγω των χαμηλών εκπομπών θείου.
Το φυσικό αέριο προσφέρει επίσης σημαντικές συνέργειες με βιομεθάνιο από απόβλητα και βιομάζα, ή συνθετικό αέριο που παράγεται χρησιμοποιώντας αιολική και ηλιακή ενέργεια. Όταν χρησιμοποιείται ανανεώσιμο αέριο, επιτυγχάνεται μια σχεδόν ουδέτερη από άνθρακα κίνηση, χωρίς καμία επίπτωση στην υποδομή και στην τεχνολογία των οχημάτων.
Βιομεθάνιο & συνθετικό αέριο
Το βιομεθάνιο προέρχεται από το βιοαέριο που παράγεται από τη φυσική διάλυση των οργανικών υλικών σε απόβλητα από τη γεωργία, τα αστικά απόβλητα, τα φυτά, τα λύματα, ή τα απορρίμματα των τροφίμων. Έχει την ίδια σύνθεση με το φυσικό αέριο και μπορεί να εγχυθεί στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, ή να χρησιμοποιηθεί απευθείας από οχήματα φυσικού αερίου.
Το συνθετικό φυσικό αέριο παράγεται με πλεονάζουσα ενέργεια από αιολικά πάρκα, ή ηλιακούς συλλέκτες μέσω μιας χημικής διαδικασίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας από οχήματα φυσικού αερίου ή να εγχυθεί στο δίκτυο φυσικού αερίου.
Τα NGVs μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν ανανεώσιμο υδρογόνο από ηλεκτρόλυση νερού αναμεμιγμένο με φυσικό αέριο στο δίκτυο. Η ανάμειξη υδρογόνου με φυσικό αέριο μπορεί να αποφέρει πρόσθετα οφέλη όσον αφορά τη μείωση των ρύπων.
Γιατί φυσικό αέριο κίνησης;
Το φυσικό αέριο έχει πολλές εφαρμογές και χρήσεις. Η αεριοκίνηση αποτελεί μία από τις σημαντικότερες.
Ακολουθούν 50 λόγοι για τη χρήση του CNG/NGV στα οχήματα.
- Σχεδόν 85 χώρες και από τις πέντε ηπείρους χρησιμοποιούν NGV / CNG.
- Περισσότερα από 20 εκατομμύρια οχήματα λειτουργούν σήμερα με αυτό το καύσιμο.
- Τα αυτοκίνητα ανεφοδιάζουν σε πάνω από 25 χιλιάδες πρατήρια καυσίμων που υπάρχουν σε 2.900 πόλεις παγκοσμίως.
- Υπάρχουν 1.338 πρατήρια καυσίμων υπό κατασκευή. Μέχρι το τέλος του 2020, 38.000 σημεία διανομής καυσίμων θα προμηθεύουν μεθάνιο για οχήματα.
- 180 OEM NGV προσφέρονται από τους κατασκευαστές οχημάτων. Το ενδιαφέρον των κατασκευαστών αυξάνεται: Ford, Scania, Opel, GM, Mercedes Benz, Toyota, Hyundai, Fiat, μεταξύ άλλων, αποτελούν παραδείγματα.
- Η σχέση αποθέματος-ζήτησης πετρελαίου έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο, ενώ παρόμοια κατάσταση δεν προβλέπεται στην περίπτωση του φυσικού αερίου.
- Η εξερεύνηση φυσικού αερίου συνεχίζει να επεκτείνεται τόσο στα παραδοσιακά πηγάδια όσο και στις συμπαγείς αποθέσεις άμμου. Το μεθάνιο με άνθρακα αποτελεί νέα εναλλακτική λύση. Τα αποθέματα ένυδρου μεθανίου στον πυθμένα της θάλασσας είναι αμέτρητα και αρκετά φορές μεγαλύτερα από τα παραδοσιακά αποθέματα.
- Τα συμβατικά δίκτυα αγωγών φυσικού αερίου συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται. Υποβρύχιοι αγωγοί είναι κατασκευασμένοι σε ωκεανούς και άλλοι σε οροσειρές.
- Η χρήση κινητών αγωγών φυσικού αερίου – σε φορτηγά ή ρυμουλκούμενα – καθιστά το NGV / CNG διαθέσιμο όταν δεν υπάρχουν φυσικοί αγωγοί, είτε λόγω μεγάλων αποστάσεων, είτε λόγω της ζήτησης.
- Σε τυπικούς σταθμούς ανεφοδιασμού NGV / CNG, οι ιδιοκτήτες δεν χρειάζεται να βασίζονται στην άφιξη φορτηγών για την τροφοδοσία καυσίμου, καθώς παρέχεται συνεχώς από τον αγωγό.
- Είναι δυνατό για ορισμένους χρήστες να ξαναγεμίσουν τα αυτοκίνητά τους NGV / CNG στο σπίτι, καθώς υπάρχουν δοχεία που λαμβάνουν φυσικό αέριο απευθείας από το οικιακό δίκτυο διανομής.
- Οι τερματικοί σταθμοί υγροποίησης και επαναεριοποίησης επιτρέπουν το φυσικό αέριο να φτάνει σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη. Οι αερομεταφορείς LNG εγγυώνται την παγκόσμια διανομή και τη δυνατότητα παροχής υποστήριξης για μεγαλύτερη προμήθεια. Οι μεταφορές LNG δεν έχουν τους κινδύνους οικολογικής καταστροφής που δημιουργεί το πετρέλαιο.
- Η βιομηχανία NGV / CNG περιλαμβάνει εργατικό δυναμικό 800.000 ανθρώπων παγκοσμίως, μεταξύ τεχνικών και εργατών.
- Το φυσικό αέριο για οχήματα μπορεί να αντικαταστήσει όλα τα υγρά καύσιμα σε όλες τις εφαρμογές, ενώ το αντίθετο δεν είναι δυνατό
- Όσον αφορά τις χερσαίες μεταφορές, υπάρχουν αυτοκίνητα, φορτηγά, σκούτερ, μοτοσικλέτες, τρίκυκλα, όλοι οι τύποι λεωφορείων και φορτηγών που χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο.
- Επιπλέον, οι γερανοί, τα αγροτικά μηχανήματα, οι γάτες χιονιού, τα αεροπλάνα, τα ελαφριά αεροσκάφη, τα μηχανοκίνητα σκάφη, τα πορθμεία και τα τρένα, ήδη χρησιμοποιούν επιτυχώς NGV / CNG.
- Η τιμή του πετρελαίου είναι εξαιρετικά ασταθής και η τάση της – ειδικά μετά την τελευταία μεγάλη διεθνή κρίση – είναι σίγουρα ανοδική.
- Όλο και περισσότερες κυβερνήσεις προωθούν το φυσικό αέριο ως τον πυρήνα της ενεργειακής τους πολιτικής για να μειώσουν την εξάρτηση από τη μόνιμη εισαγωγή υγρών καυσίμων.
- Ωστόσο, οι χώρες που είναι παραγωγοί πετρελαίου, όπως το Ιράν ή η Βενεζουέλα, ενθαρρύνουν τη χρήση φυσικού αερίου στις εγχώριες αγορές τους για την αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου τους.
- Το φυσικό αέριο είναι το μόνο άφθονο, φιλικό προς το περιβάλλον, οικονομικά βιώσιμο καύσιμο με την υποδομή που απαιτείται για την προμήθεια του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων για τα επόμενα 40 χρόνια.
- Ο παγκόσμιος μέσος όρος δείχνει ότι η οδήγηση NGV είναι 66% φθηνότερη από τη χρήση βενζινοκίνητου οχήματος και 33% πιο οικονομική από το ντίζελ.
- Οι χώρες που εισάγουν καύσιμα πρέπει να πληρώσουν 50% λιγότερο για το φυσικό αέριο (LNG) απ’ ότι για τα υγρά καύσιμα, όπως το ντίζελ (ανά ισοδύναμη μονάδα ενέργειας).
- Οι κινητήρες NGV / CNG παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τη βενζίνη και 35% λιγότερο από το ντίζελ. Το CO2 συμβάλλει στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου.
- Μειώνουν τις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα κατά 95% σε σύγκριση με τη βενζίνη, υδρογονανθράκων κατά 80% και οξειδίων του αζώτου κατά 30%.
- Το NGV / CNG δεν περιέχει θείο (υπάρχουν κινητήρες ντίζελ που απελευθερώνουν 18,4 g/h), ίχνη σωματιδίων, μολύβδου ή βαρέων μετάλλων.
- Οι κύλινδροι NGV / CNG είναι ερμητικά σφραγισμένα δοχεία, ενώ με τη χρήση βενζίνης μέρος της δεξαμενής εξατμίζεται. Αυτό προκαλεί σχεδόν το ήμισυ της μόλυνσης από υδρογονάνθρακες που σχετίζονται με την αυτοκίνηση.
- Σε αντίθεση με τη βενζίνη, το φυσικό αέριο για οχήματα δεν έχει τοξικά πρόσθετα οργανικού μολύβδου ή βενζολίου, με το τελευταίο να είναι πολύ καρκινογόνο.
- Το φυσικό αέριο δεν είναι τοξικό ή διαβρωτικό και δεν μολύνει καθόλου τα υπόγεια ύδατα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν υπάρχει περιβαλλοντικός κίνδυνος σε περίπτωση διαρροής, σε αντίθεση με τις επιβλαβείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούνται από τις πετρελαιοκηλίδες.
- Οι κινητήρες NGV / CNG μειώνουν τη ρύπανση του θορύβου, έχοντας ομαλότερη και πιο αθόρυβη απόδοση από τους βενζινοκινητήρες και ειδικά τους κινητήρες ντίζελ.
- Το βιοαέριο (μεθάνιο από τη διάσπαση της οργανικής ύλης) μετατρέπει το φυσικό αέριο σε ανανεώσιμο καύσιμο, που μπορεί να παραχθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Η παραγωγή βιοαερίου από γεωργικά προϊόντα αποδίδει τέσσερις φορές περισσότερο ανά εκτάριο σε σχέση με τα υγρά βιοκαύσιμα.
- Το φυσικό αέριο συμμορφώνεται με τα αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα που απαιτούνται από κυβερνήσεις και ρυθμιστικούς οργανισμούς. Είναι το καύσιμο ευρείας χρήσης με τα χαμηλότερα επίπεδα μόλυνσης.
- Είναι η απαραίτητη γέφυρα για το υδρογόνο, δεδομένης της μοριακής δομής του και της εφοδιαστικής αλυσίδας που απαιτείται για την εφαρμογή του.
- Το NGV / CNG δεν είναι μια νέα τεχνολογία. Έχει 70 χρόνια ιστορίας. Είναι ευρέως γνωστό και η τεχνολογική του εξέλιξη είναι σταθερή.
- Όντας ελαφρύτερο από τον αέρα, σε περίπτωση διαρροής το συμπιεσμένο φυσικό αέριο εκλύεται και διαλύεται γρήγορα. Αντ’ αυτού, η βενζίνη χύνεται και κινείται προς τα κάτω, κάτι που αυξάνει τον κίνδυνο πυρκαγιάς και έκρηξης κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος ή διαρροής.
- Το NGV / CNG απαιτεί θερμοκρασία 600 °C για ανάφλεξη, ενώ η βενζίνη και το υγρό πετρέλαιο αναφλέγονται στους 450 °C. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι πολύ πιο απίθανο ένα NGV να πιάσει φωτιά σε οποιαδήποτε περίπτωση.
- Το κύκλωμα καυσίμου για το φυσικό αέριο είναι ερμητικά κλειστό και δεν έχει αέρα μέσα του. Επομένως, δεν υπάρχει περίπτωση αυτανάφλεξης. Αντίθετα, σε δεξαμενές υγρών καυσίμων υπάρχει ένα εύφλεκτο μείγμα, καθώς είναι ανοιχτές στην ατμόσφαιρα.
- Τα δοχεία κατασκευάζονται με πολύ αυστηρούς κανόνες ασφαλείας και υπόκεινται σε δοκιμές με πιέσεις πολύ υψηλότερες από αυτές που υπάρχουν κατά τη διάρκεια μιας κανονικής επαναπλήρωσης. Η πίεση σχεδιασμού και δοκιμής είναι 300 Bar, δεν εκρήγνυνται σε λιγότερο από 460 Bar, ενώ η πίεση λειτουργίας είναι 200 Bar.
- Λόγω της στιβαρότητας, της δομής, του σχήματος και της θέσης τους μέσα στο όχημα, τα δοχεία είναι πολύ λιγότερο επικίνδυνα από ένα ρεζερβουάρ βενζίνης σε περίπτωση σύγκρουσης.
- Το φυσικό αέριο για οχήματα έχει υψηλότερο αριθμό οκτανίων από τη βενζίνη (125 έναντι 90), κάτι που παρέχει καύση χωρίς αυτανάφλεξη, ακόμη και σε κινητήρες υψηλότερης συμπίεσης και απόδοσης.
- Επιπλέον, η καύση είναι πλήρης, επειδή το μείγμα μεταξύ NGV / CNG και αέρα είναι τέλειο σε οποιαδήποτε θερμοκρασία περιβάλλοντος.
- Το λάδι που λιπαίνει τον κινητήρα είναι λιγότερο μολυσμένο όταν χρησιμοποιείται φυσικό αέριο και τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών λαδιού είναι διπλάσια.
- Δεν υπάρχουν ιζήματα και τα μπουζί διατηρούνται καθαρά. Τα τοιχώματα των κυλίνδρων του κινητήρα δεν πλένονται, πράγμα που οδηγεί σε καλύτερη και πιο αποτελεσματική λίπανση.
- Τα αέρια καύσης δεν είναι διαβρωτικά. Χωρίς ζημιά στα μέταλλα, η διάρκεια ζωής του σωλήνα εξάτμισης και του σιγαστήρα είναι μεγαλύτερη.
- Η αέρια φύση του καυσίμου εξαλείφει τη σάρωση στους κυλίνδρους κατά τη διάρκεια της γρήγορης επιτάχυνσης, με πλεονέκτημα τη μείωση της διάβρωσης των μεταλλικών επιφανειών.
- Ο κινητήρας προσφέρει μεγάλη ευελιξία απόδοσης κατά την επιτάχυνση, χωρίς παρατυπίες ή πρόωρη ανάφλεξη, ακόμη και σε χαμηλές στροφές.
- Τα οχήματα που έχουν μετατραπεί, μπορούν να αλλάξουν από τη χρήση NGV / CNG σε βενζίνη πατώντας απλά ένα κουμπί κατά την οδήγηση.
- Το σύστημα NGV-βενζίνης διπλασιάζει τη διάρκεια οδήγησης του αυτοκινήτου.
- Τα οχήματα φυσικού αερίου λειτουργούν σε όλα τα εδάφη, ακόμη και στα βουνά. Υπό αυτή την έννοια, ένα φορτηγό –με φορτίο 37 τόνων– οδήγησε πάνω από 4.800 μέτρα ύψος στις Περουβιανές Άνδεις τον Μάιο του 2008.
- Το NGV / CNG λειτουργεί καλά υπό οποιεσδήποτε κλιματικές συνθήκες. Επειδή το καύσιμο δεν παγώνει – ούτε σε χαμηλές θερμοκρασίες – το όχημα θα είναι πάντα έτοιμο για χρήση. Τα εξαρτήματα NGV / CNG ελέγχονται στους -40 °C κατά τη διαδικασία έγκρισής του. Το φυσικό αέριο υγροποιείται μόνο στους 165 °C.
- Επιπλέον, οι ταχύτητες που μπορεί να φτάσει είναι παρόμοιες με τις ταχύτητες των αγωνιστικών αυτοκινήτων. Ένα Audi A4 με βιοαέριο μπήκε στο Guinness Book of Records, επιτυγχάνοντας 364,6 km/h τον Απρίλιο του 2009, καθιστώντας το έτσι ως το ταχύτερο αυτοκίνητο με κινητήρα NGV / CNG στον κόσμο. Το ορόσημο επιτεύχθηκε στην πίστα αγώνων Formula 1 στη Nürburgring στη Γερμανία.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ: NGVA Europe & NGVJournal